Efterskolerne skal lave skole ud fra et selvvalgt værdigrundlag, står der i loven. Hver skole har altså lavet et værdigrundlag, og dette kan man finde på skolens hjemmeside.
Værdigrundlaget kan være inspireret af noget – fx Grundtvigs og Kolds skoletanker, Hal Kochs demokratitanker eller noget helt andet. Skoler kan have forbindelse til folkelige bevægelser – fx fagbevægelsen, spejderbevægelsen eller noget helt tredje. Efterskoler kan også have et kirkeligt bagland.
Værdigrundlaget vil som regel fortælle om – eller afspejle – en sådan forbindelse eller inspiration på den ene eller anden måde. Det er også muligt at lave værdigrundlaget helt uden at knytte det til særlige tanker, institutioner eller traditioner.
“Det er vigtigt at læse værdigrundlaget grundigt og finde ud af, om det er et værdigrundlag, man kan bakke op om.”
Læs værdigrundlaget grundigt
Det er vigtigt at læse værdigrundlaget grundigt og finde ud af, om det er et værdigrundlag, man kan bakke op om. Forstået på den måde, at man som både forældre og kommende efterskoleelev enten skal dele værdierne – eller i det mindste være indforstået med at blive mødt af disse værdier i årets løb. Det nytter fx ikke noget at blive indigneret over at blive mødt med kristen forkyndelse, hvis dette er blandt skolens værdier.
Når det kommer til værdigrundlaget, vil det også ofte vise sig særligt vigtigt, at man som forældre også finder det fornuftigt – ellers kan samarbejdet blive rigtigt svært, hvis eleven ikke trives, eller der på anden måde er udfordringer på skolen.
“Man må derfor gå spørgende til værks og finde ud af, hvordan værdigrundlaget leves i praksis på skolen – både for at forstå, hvordan skolen tolker ordene, men også for at være sikker på, at der faktisk er en velfungerende forbindelse mellem ordene på papiret og livet på skolen.”
Værdigrundlaget i praksis
De fleste værdigrundlag er formuleret, så det er svært sådan rigtigt at have noget imod det – og ofte er det meget generelt formuleret og med nogle nøglebegreber som “fællesskab”, “tillid”, “ansvar” osv. Man må derfor gå spørgende til værks og finde ud af, hvordan værdigrundlaget leves i praksis på skolen – både for at forstå, hvordan skolen tolker ordene, men også for at være sikker på, at der faktisk er en velfungerende forbindelse mellem ordene på papiret og livet på skolen.
Spørg derfor bredt – både elever og ansatte – om eksempler på, hvordan værdigrundlaget afspejler sig i hverdagen på skolen? En god måde at komme dybere omkring det er at spørge til, hvornår skolen oplever, at værdierne er udfordrede, og hvordan de arbejder med det? Det kan der komme nogle virkelig fine samtaler ud af, hvor I kan fornemme skolen på en helt anden måde end ved det blotte øjesyn.
Hvis I er særligt nørdede, kan I gå på hjemmesiden en gang mere og finde den lovpligtige selvevaluering. Her skal skolen hvert andet år evaluere noget af dens praksis i forhold til værdierne og lægge resultatet på hjemmesiden. At læse en selvevalueringsrapport kan være en måde at tjekke, hvordan skolen reflekterer over forholdet mellem sine værdier og sin praksis. Især hvis de har gjort sig umage med evalueringen.
MS