FInd efterskole med mangfoldighed

Mangfoldighed i elevgruppen

Som forældre skal I naturligvis insistere på, at jeres barn skal på en efterskole med plads til mangfoldighed. Det skal I, fordi det simpelthen er noget af det fantastiske og dannende ved en efterskole, at jeres barn ikke bare møder, men også lærer unge, der er helt anderledes end det selv, at kende.

Trygt miljø med opmærksomme voksne

Folkeskolen har helt sikkert nogle steder problemer med inklusionen, og det kan få nogle forældre til at tænke, at deres unge menneske nu har brug for en skolehverdag uden kammerater med særlige behov. Men i virkeligheden har det unge menneske glæde af at møde en velfungerende hverdag med en mangfoldig elevgruppe og et miljø, der giver det erfaringer med at være i, håndtere og trives i dette møde – også når det indimellem er besværligt. Men i et trygt miljø med voksne, der er opmærksomme. Og i et miljø, hvor de opdager, at mennesker ikke er deres udfordring, og at alle har noget at bidrage med.

Man skal gå langt uden om skoler, hvis man har en fornemmelse af, at elever med udfordringer sorteres systematisk fra.

Det er en livsbetydende kompetence, fordi vi jo hele livet skal være sammen med mennesker af forskellig art.

Efterskolernes sociale ansvar

Desuden har efterskolerne også et ansvar, og jeg synes, man skal gå langt uden om skoler, hvis man har en fornemmelse af, at elever med udfordringer sorteres systematisk fra. Disse skoler bliver der dog færre og færre af heldigvis, men jeg bliver stadig overrasket over forældre og elever, der fortæller, at de ved besøg på en efterskole har fået at vide, at de skulle finde en anden skole, hvis de har særlige udfordringer eller behov – og vel at mærke uden, at der er tale om store udfordringer.

Hvad gør en skole mangfoldig?

Mangfoldighed kan være mange ting. Her skal det handle om den mangfoldighed, der går ud på også at møde kammerater fra andre sociale lag og kammerater med forskellige livsvilkår.

Tidligere handlede det typisk om dem, der var “sendt” af kommunen – og selvom der heldigvis stadig er kommuner, der hjælper unge med at komme på efterskole, så er billedet i dag meget anderledes. Med op imod 25% af en ungdomsårgang, der har diagnoser som ADHD, autisme, OCD, angst, depression osv., er det, vi engang kaldte “sårbare” elever, blevet uhyre almindeligt på alle efterskoler, og disse unge kommer fra alle samfundslag.

Måske giver det slet ikke mening at tale om dem som en gruppe. Til gengæld er det ikke helt urimeligt at se på graden af udfordringer på et spektrum. Der findes meget velfungerende unge med diagnoser som de ovenstående, men sandelig også nogle, der kræver meget støtte og hjælp for at fungere i en efterskolehverdag.

Er der for mange med udfordringer?

Jeg møder ofte forældre, der spørger til “andelen” af unge med udfordringer på skolen. Dette spørgsmål er på mange måder rimeligt nok – især hvis man også kigger på graden af udfordringerne.

Mest relevant er det dog at vurdere måden, skolen arbejder med tingene på – for dette kan være mere eller mindre professionelt og er afgørende for, hvor velfungerende en hverdag der er på en skole, hvor der også er unge med mere støttekrævende udfordringer.

Kommer eleverne op om morgenen, møder de til undervisning og aktiviteter, deltager de i undervisningen, og er der almindelig opbakning til skolens regler og rammer?

Rekruttering og screening

Spørg helt konkret, hvordan skolen screener eleverne forud for efterskoleopholdet med henblik på at finde ud af, hvilken hjælp og støtte der eventuelt skal gives og for at være klar med relevant støtte fra skolestart. Uden screening kan en efterskole nemt blive “væltet” fra skolestart af udfordringer, som man fint havde kunnet tackle, hvis man havde lagt en plan og var kommet udfordringerne i forkøbet. Når tingene vælter, er det hverken til gavn for eleven med udfordringerne, kammeraterne på skolen eller de ansatte.

Ofte vælter tingene på skoler, der rekrutterer meget sent, og som vælger at optage elever på trods af udfordringer for at få fyldt sengene op. Det kan man godt tillade sig at spørge til – det kan jo være, at svaret både er fyldestgørende og godt trods sen rekruttering.

På skoler med for mange unge med udfordringer, der ikke tages tilstrækkeligt med hånd om, vil man typisk opleve problemer omkring de mest basale strukturer. Der vil typisk også være et stort frafald.

Den pædagogiske dagligdag

Dernæst kan man spørge, hvordan skolen arbejder med unges udfordringer i det daglige. Det kan tilrettelægges på mange forskellige måder, så opgaven er at lytte og vurdere, om det virker gennemtænkt og i tråd med jeres egne værdier. Læg gerne mærke til, om skolens voksne (og de andre elever) også fortæller om den gave, det også er til fællesskabet og dannelsen at have de mere udfordrede unge på skolen.

Se jer desuden omkring og spørg eventuelt de elever, der viser jer rundt, hvordan deres oplevelse af dagligdagen er. Kommer eleverne op om morgenen, møder de til undervisning og aktiviteter, deltager de i undervisningen, og er der almindelig opbakning til skolens regler og rammer?

Tilstrækkelig hånd om tingene

Man kan også spørge, om eleverne oplever, at unge med udfordringer får tilstrækkelig hjælp af skolens voksne. Og man kan spørge de voksne på skolen, om de oplever, at de har tilstrækkelig mulighed for at hjælpe alle de unge.

På skoler med for mange unge med udfordringer, der ikke tages tilstrækkeligt med hånd om, vil man typisk opleve problemer omkring de mest basale strukturer. Der vil typisk også være et stort frafald. Frafald er det også altid en god ide at spørge til. Landsgennemsnittet er omkring 13% – og det er et klart kvalitetstegn, når en efterskole gennem flere år har frafaldsprocenter væsentligt under dette.

Desværre har efterskolerne i øvrigt ikke været særligt dygtige til at rekruttere unge med anden etnisk herkomst end dansk. Hvis I derfor finder en efterskole, der har fundet ud af dette, skal I give den en ekstra stjerne i jeres bog!

Læs også Unge med særlige forudsætninger/behov – især, hvis I tror, jeres barn har brug for særlig hjælp eller støtte.

MS

Twitter
Share
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Hvem er vi

Forslået tekst: Vores webstedsadresse er: https://www.xn--efterskoleforldre-3rb.dk.

Comments

Forslået tekst: Når besøgende skriver kommentarer på webstedet, indsamler vi de data, som vises i kommentarformularen, og også den besøgendes IP-adresse og browserens user agent string for at hjælpe med at opdage spam.

En anonymiseret streng som er oprettet ud fra din e-mailadresse (også kaldet et hash), kan leveres til Gravatar tjenesten for at se om du bruger denne. Gravatar tjenestens privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar, vil dit profilbillede være synligt for offentligheden sammen med din kommentar.

Media

Forslået tekst: Hvis du uploader billeder til webstedet, så bør du undlade at uploade billeder med indlejrede lokalitetsdata (EXIF GPS) inkluderet. Besøgende på webstedet kan downloade og udtrække alle lokalitetsdata fra billeder på webstedet.

Cookies

Forslået tekst: Hvis du skriver en kommentar på vores websted, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og websted i cookies. Disse er til din bekvemmeligehed, så du ikke skal udfylde dine oplysninger igen, når du skriver endnu en kommentar. Disse cookies vil holde i et år.

Hvis du besøger vores loginside, opretter vi en midlertidig cookie for at afgøre om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og slettes, når du lukker din browser.

Når du logger ind, vil vi opsætte en række cookies og gemme din logininformation og dine valg af skærmvisning. Login cookies holder i to dage, og skærmvalg cookies holder i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login holde i to uger. Hvis du logger ud af din konto, vil login cookierne forsvinde.

Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, vil en yderligere cookie blive gemt i din browser. Denne cookie indeholder ikke nogle personlige data og opgiver simpelthen indlægsID på den artikel, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre websteder

Forslået tekst: Artikler på dette websted kan indeholde indlejret indhold (f.eks. videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre websteder opfører sig på nøjagtig samme måde, som hvis den besøgende har besøgt det andet websted.

Disse websteder indsamler måske data om dig, bruger cookies, indlejrer ekstra tredjeparts sporing, og overvåger din interaktion med dette indlejrede indhold, heriblandt at spore din interaktion med indlejret indhold, hvis du har en konto og en logget ind på det websted.

Hvem vi deler dine data med

Forslået tekst: Hvis du anmoder om en nulstilling af adgangskoden, medtages din IP-adresse i e-mailen med nustillingen.

Hvor længe vi gemmer dine data

Forslået tekst: Hvis du skriver en kommentar, så bliver kommentarer og dens metadata bevaret på ubestemt tid. Dette er så vi kan genkende og godkende enhver opfølgende kommentar automatisk i stedet for at have dem i en moderationskø.

For brugere som opretter sig på vores websted (om nogen), gemmer vi også den personlige information de giver til deres brugerprofil. Alle brugere kan se, redigere, eller slette deres personlige information til enhver tid (med den undtagelse at de ikke kan ændre deres brugernavn). Webstedets administratorer kan også se og redigere den information.

Hvilke rettigheder har du over dine data

Forslået tekst: Hvis du har en konto på dette websted, eller har skrevet kommentarer, kan du bede om en eksporteret fil med de personlige data vi har liggende om dig, heriblandt alt data, du har givet os. Du kan også bede om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette indbefatter ikke nogen form for data, som vi er forpligtede til at gemme af administrative, lovmæssige eller sikkerhedsmæssige grunde.

Hvor vi sender dine data

Forslået tekst: Besøgendes kommentarer kan muligvis blive kontrolleret af en automatisk spam-genkendelse tjeneste.

Save settings
Cookies settings