Langt de fleste efterskoler tilbyder folkeskolens afgangsprøver i 9. og 10. klasse – men det bliver også mere og mere almindeligt, at der tilbydes et eller flere alternativer særligt i 10. klasse. Der findes efterhånden et væld af spændende og veltilrettelagte boglige tilbud, som ikke er en gentagelse af elevernes folkeskoletid. Hvordan er jeres barn motiveret for den boglige undervisning? Er det tid til at prøve noget helt andet end det kendte?
Større frihed
Den største fordel ved at turde give slip på folkeskolens afgangsprøver er, at man sættes fri for de mange krav, der er til undervisningens indhold. Som dansklærer, der fører eleverne til FP10 (folkeskolens afgangsprøve i 10. klasse), bruger jeg eksempelvis meget af min gode tid med eleverne på at komme omkring et vist antal genrer i forskellige kategorier. Der er en del krav til det pensum. Og måske er pensumkrav og eksamen ikke de væsentligste parametre for unges faglige udvikling.
“Mange unge på efterskole-alder kalder på noget helt andet end den måling og vejning, folkeskolens afgangsprøver og arbejdet frem mod dem også er.”
Jeg har stor respekt for de skoler og lærere, som helhjertet vover at tage deres undervisningsudgangspunkt et andet sted. Det er for det første modigt – fordi det forpligter at gøre noget andet end det gængse. Det kræver, at man tror på, man kan tilrettelægge noget mindst lige så godt. Og helst bedre. For det andet er det efter min bedste overbevisning også nødvendigt, fordi mange unge på efterskole-alder kalder på noget helt andet end den måling og vejning, folkeskolens afgangsprøver og arbejdet frem mod dem også er. De kalder på at opleve det at lære som meningsfuldt – at læring i sig selv og som proces er meningsfuldt.
Store forskelle på de boglige tilbud
I vil kunne finde efterskoler, som har prøvefrie klasser. Efterskoler, som laver deres egne prøver. Efterskoler, som laver projektorienteret undervisning. Efterskoler, som laver undervisning, hvor eleverne er medskabende. Efterskoler, som fletter deres profil og elevernes interessefag ind i den boglige undervisning. Efterskoler, som bygger bro til ungdomsuddannelser og erhvervsuddannelser. Efterskoler, som arbejder med spændende former for feedback – i stedet for eller som supplement til karaktererne. Og meget, meget andet…
“Der findes selvfølgelig mange elever, som profiterer ved at gå til folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse og igen i 10. klasse.”
Der findes selvfølgelig mange elever, som profiterer ved at gå til folkeskolens afgangsprøve i 9. klasse og igen i 10. klasse. Selvom afgangsprøverne ikke er identiske i 9. og 10. klasse, er der mange lighedstræk, og det er tydeligt, at eleverne i 10. klasse har en erfaring med prøverne fra 9. klasse, som giver dem et større overskud til at være i eksamensforberedelsen og eksamenssituationen og til at træne de discipliner.
“Det er et kvalitetsstempel for en efterskole, hvis man vil så meget med den boglige undervisning, at man har brugt friheden til at udvikle nye og spændende veje at gå.”
Men der findes også mange elever, som profiterer både mindst lige så godt og bedre ved at deltage i et anderledes tilbud, hvor de har mulighed for også at lære noget andet – på nye måder. Hvilken skolehistorik har jeres barn? I hvilket bogligt tilbud tror I på en stor indre motivation?
Den bedste ramme for jeres barn
På efterskolerne har vi stor frihed til at tilrettelægge vores undervisning. Spørg ind til, hvordan man har forvaltet denne frihed på den kommende efterskole – og også meget gerne hvorfor. Det er et kvalitetsstempel for en efterskole, hvis man vil så meget med den boglige undervisning, at man har brugt friheden til at udvikle nye og spændende veje at gå. Det havde været nemmere at lade være. Men forhåbentlig ikke bedre. Find sammen med jeres barn den vej, I tror, der stiller den bedste ramme til rådighed for den udvikling, jeres barn ønsker.
KN