Find en god efterskole med fællesskab

Fællesskaber og skolestørrelser

”Fællesskab fødes når JEG bli’r til OS” skråler eleverne, når vi er kommet til sidste vers af Per Krøis Kjærsgaards og Rasmus Skov Borrings ”Gi’ os lyset tilbage”. De skriver den linje på deres årstrøjer, i hinandens mindebøger, på lamellerne under madrassen…

Det helt store håb for kommende efterskoleelever er at komme til at føle sig som en del af et fællesskab. Af flere fællesskaber. Af noget større. Og en stor procentdel af de første skoledages nervøsitet kan skyldes frygten for ikke at kunne finde ind i fællesskabet. Er der nogen her, der vil mig? Vil vi hinanden noget?

Eleverne starter typisk med at finde tryghed i familiegruppen/kontaktgruppen, som er et af de små fællesskaber, og herfra bevæger de sig ud i de større fællesskaber.

Små og større fællesskaber

Det er fælles for efterskoler af alle størrelser, at der er både små og større fællesskaber – og det store fællesskab. Eleverne starter typisk med at finde tryghed i familiegruppen/kontaktgruppen, som er et af de små fællesskaber, og herfra bevæger de sig ud i de større fællesskaber.

Eleverne tager del i mange forskellige fællesskaber på en efterskole. Der opstår fællesskaber omkring fag og interesser. Der opstår fællesskaber, som tager udgangspunkt i, hvor og hvordan eleverne bor. Der opstår fællesskaber i anderledes uger, omkring den praktiske hverdag – der opstår fællesskaber alle vegne.

I første omgang er det ikke nødvendigvis størrelsen af det store fællesskab, der er afgørende for elevernes følelse af fællesskab, men det er afgørende, hvordan der arbejdes med de større fællesskaber.

I processen med at vælge efterskole er det væsentligt at interessere sig for, hvordan den enkelte skole arbejder med at få det JEG til at blive til OS – hvordan man hjælper eleverne til at blive en del af fællesskabet. For det er fællesskabet, eleverne drømmer om at opleve.

Det er heller ikke uvæsentligt at interessere sig for, hvor mange elever den samlede elevflok består af. Kan en efterskole være for stor? Kan en efterskole være for lille? Det er klart, at en meget stor efterskole kan være en særligt stor mundfuld for nogle elever. Hvis man har en stærk introvert side, kan en stor skole føles mere overvældende end en mindre skole. Men i første omgang er det ikke nødvendigvis størrelsen af det store fællesskab, der er afgørende for elevernes følelse af fællesskab, men det er afgørende, hvordan der arbejdes med de større fællesskaber – om der arbejdes med dem.

Det er også altid interessant at spørge ind til, hvilke tiltag der i løbet af året gøres, for at nye relationer kan opstå blandt eleverne, så de små og store fællesskaber styrkes.

Gode fællesskabsspørgsmål

Hvis fællesskab og hjemlighed er væsentlige parametre for jer, så spørg eleverne på jeres kommende efterskole, om de indgår i både små og store fællesskaber. Spørg dem, om de har talt med størstedelen af deres efterskolekammerater? Om alle kender navnene på alle? Føler de sig som en del af det store fællesskab?

Er fællesskabet en størrelse, som skolens ansatte har defineret – eller har skolen tradition for at inddrage eleverne i en dialog om, hvordan deres fællesskab skal være? Har eleverne medindflydelse på visse regler og strukturer? Hvilken effekt har det for det fællesskab, eleverne oplever?

Og spørg skolens ansatte, hvordan de arbejder med fællesskaberne. Hvilke daglige oplevelser har alle elever sammen, som styrker det store fællesskab? Samlinger, sang, gymnastik, måltider, morgentur, fortælling?

Det er også altid interessant at spørge ind til, hvilke tiltag der i løbet af året gøres, for at nye relationer kan opstå blandt eleverne, så de små og store fællesskaber styrkes. Bytter eleverne værelser i årets løb, eller bor de på det samme værelse hele året? Arbejder skolen målrettet med fællesskaberne i forbindelse med rejser og andre større oplevelser? Går eleverne i de samme klasser i alle fag – eller går de på forskellige hold i de forskellige fag?

Og spørg også skolens ansatte, om de prioriterer at lære alle elevers navne – om det er vigtigt eller muligt for dem at lære alle elever at kende.

Det er vigtigt, at I undersøger, hvilke idealer der er for små og store fællesskaber, hvordan de organiseres, og hvordan der arbejdes med dem, når I skal finde den rette efterskole.

Nærhed i relationerne

På særligt store efterskoler er det en umulighed, at alle kender alle, og oftest organiserer man sig i mindre afdelinger – forskellige skoler i skolen. Vær nysgerrig på, hvordan de forskellige afdelinger er organiseret, og hvad der forbinder dem. Hvilke fordele og ulemper giver det at være flere skoler under samme tag? Spørg ind til, hvordan man arbejder med nærhed i relationerne. Det er et væsentligt spørgsmål på alle efterskoler, men måske særligt på de store skoler. Føler alle sig set?

Rigtige svar

Der er ikke et objektivt rigtigt svar på nogle af de ovenstående spørgsmål – men der er forhåbentlig rigtige og forkerte svar for jer som forældre, når I skal vælge efterskole sammen med jeres barn. Det er vigtigt, at I undersøger, hvilke idealer der er for små og store fællesskaber, hvordan de organiseres, og hvordan der arbejdes med dem, når I skal finde den rette efterskole. På den måde undgår I forhåbentlig at blive skuffede over det, I ikke får.

KN

Twitter
Share
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Hvem er vi

Forslået tekst: Vores webstedsadresse er: https://www.xn--efterskoleforldre-3rb.dk.

Comments

Forslået tekst: Når besøgende skriver kommentarer på webstedet, indsamler vi de data, som vises i kommentarformularen, og også den besøgendes IP-adresse og browserens user agent string for at hjælpe med at opdage spam.

En anonymiseret streng som er oprettet ud fra din e-mailadresse (også kaldet et hash), kan leveres til Gravatar tjenesten for at se om du bruger denne. Gravatar tjenestens privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar, vil dit profilbillede være synligt for offentligheden sammen med din kommentar.

Media

Forslået tekst: Hvis du uploader billeder til webstedet, så bør du undlade at uploade billeder med indlejrede lokalitetsdata (EXIF GPS) inkluderet. Besøgende på webstedet kan downloade og udtrække alle lokalitetsdata fra billeder på webstedet.

Cookies

Forslået tekst: Hvis du skriver en kommentar på vores websted, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og websted i cookies. Disse er til din bekvemmeligehed, så du ikke skal udfylde dine oplysninger igen, når du skriver endnu en kommentar. Disse cookies vil holde i et år.

Hvis du besøger vores loginside, opretter vi en midlertidig cookie for at afgøre om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og slettes, når du lukker din browser.

Når du logger ind, vil vi opsætte en række cookies og gemme din logininformation og dine valg af skærmvisning. Login cookies holder i to dage, og skærmvalg cookies holder i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login holde i to uger. Hvis du logger ud af din konto, vil login cookierne forsvinde.

Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, vil en yderligere cookie blive gemt i din browser. Denne cookie indeholder ikke nogle personlige data og opgiver simpelthen indlægsID på den artikel, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre websteder

Forslået tekst: Artikler på dette websted kan indeholde indlejret indhold (f.eks. videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre websteder opfører sig på nøjagtig samme måde, som hvis den besøgende har besøgt det andet websted.

Disse websteder indsamler måske data om dig, bruger cookies, indlejrer ekstra tredjeparts sporing, og overvåger din interaktion med dette indlejrede indhold, heriblandt at spore din interaktion med indlejret indhold, hvis du har en konto og en logget ind på det websted.

Hvem vi deler dine data med

Forslået tekst: Hvis du anmoder om en nulstilling af adgangskoden, medtages din IP-adresse i e-mailen med nustillingen.

Hvor længe vi gemmer dine data

Forslået tekst: Hvis du skriver en kommentar, så bliver kommentarer og dens metadata bevaret på ubestemt tid. Dette er så vi kan genkende og godkende enhver opfølgende kommentar automatisk i stedet for at have dem i en moderationskø.

For brugere som opretter sig på vores websted (om nogen), gemmer vi også den personlige information de giver til deres brugerprofil. Alle brugere kan se, redigere, eller slette deres personlige information til enhver tid (med den undtagelse at de ikke kan ændre deres brugernavn). Webstedets administratorer kan også se og redigere den information.

Hvilke rettigheder har du over dine data

Forslået tekst: Hvis du har en konto på dette websted, eller har skrevet kommentarer, kan du bede om en eksporteret fil med de personlige data vi har liggende om dig, heriblandt alt data, du har givet os. Du kan også bede om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette indbefatter ikke nogen form for data, som vi er forpligtede til at gemme af administrative, lovmæssige eller sikkerhedsmæssige grunde.

Hvor vi sender dine data

Forslået tekst: Besøgendes kommentarer kan muligvis blive kontrolleret af en automatisk spam-genkendelse tjeneste.

Save settings
Cookies settings