Efterskolens hovedsigte – og de ligeværdige voksne

Efterskolerne laver skole efter efterskoleloven. Denne er både ret kort og noget ganske særligt. Der står essentielt set, at efterskolerne skal tilbyde undervisning og samvær, hvis hovedsigte er livsoplysning, folkelig oplysning og demokratisk dannelse. Det virkeligt interessant er, at det ikke er nærmere præciseret, hvad disse tre begreber dækker over i praksis. Det er det altså op til skolerne selv at finde ud af. Det siger sig selv, at denne opgave løses på mange forskellige måder, og det er måske også her, man kan lokalisere noget af det, man også kan kalde “ånd”.

“Her møder den voksne den unge menneske til menneske – og de står sammen med spørgsmålet om, hvordan livet skal leves, og samfundet skal indrettes – og ingen af dem har endegyldige svar.”

Dybde i dannelsen

Lad mig med det samme bekende, at jeg synes, dette hovedsigte er væsentligt og tilføjer en ekstra dimension til efterskoleopholdet, hvis skolen er dygtig til at sigte både tydeligt og dybt. Jeg synes, navnlig livsoplysningen er utroligt væsentlig – fordi den i mine øjne er forudsætningen for både den folkelige oplysning og den demokratiske dannelse – selvom der nu om dage oftest er mere fokus på den demokratiske dannelse.

Jeg vil ikke her kaste mig ud i at udlægge begreberne, men i stedet vil jeg komme med en litteraturhenvisning for de interesserede: Efterskoleforeningen har i 2021 udgivet den lille bog “Efterskolen – broen mellem barn og voksen“, hvor Ove Korsgaard på både vis og fornem vis har gjort nærmere rede for hovedsigtet. Den er med sine 62 små sider ganske hurtigt og let læst – og en virkelig fin bog, der vil give større indsigt i, hvad efterskolens hovedsigte er.

Dygtige voksne

Til gengæld vil jeg gerne skrive om, hvad det er for nogle voksne, der kan bringe hovedsigtet i spil – for det kræver naturligvis en særlig indstilling i det pædagogiske arbejde.

“Hvis eleverne fortæller, at de voksne – eller nogle af dem – er lidt strenge, så er alt, som det skal være. “

En dygtig efterskolevoksen er tre-i-en:

Det er for det første en voksen, der kan fungere som opdrager – altså en, der tør sætte grænser og være tydelig i sine anvisninger om, hvordan vi gør tingene her. Dette bruges, når den væsentlige infrastruktur i dagligdagen skal bygges op, så efterskolens hverdag bliver et rart og velfungerende sted at være for alle. Det kan handle om, hvordan vi opfører os i spisesalen, hvordan vi sidder i foredragssalen, hvordan vi gør rent osv.

Det er for det andet en voksen, der kan fungere som underviser. En fagperson, der har en kunnen og viden at formidle til de unge og en passende didaktisk færdighed til at gøre det.

“I undervisningen ønsker vi os også lærere, der ikke kun kan formidle et fagligt indhold, men som også kan sørge for struktur og ro i lokalet og samtidig kan løfte samtalen og bringe faget i relation med elevens tilværelse – give det liv og ånd. “

Den voksne som vejleder

Endelig – og her kommer det væsentlige for hovedsigtet – er det en voksen, der kan fungere mere som en vejleder. Hvor de to andre funktioner indeholder en klart asymmetrisk relation, hvor den voksne gør sin autoritet gældende, så er den vejledende funktion af meget mere ligeværdig karakter. Her møder den voksne den unge menneske til menneske – og de står sammen med spørgsmålet om, hvordan livet skal leves, og samfundet skal indrettes – og ingen af dem har endegyldige svar. Nu kan en løbende samtale finde sted, og på den måde kan de sammen blive klogere på og inspireret til egen og den fælles tilværelse.

Den voksne bringer sin egen livserfaring (som dog er længere end den unges) i spil til inspiration for den unge. Men altid i respekt for den unges autonomi – for det er ham eller hende, der skal forme sit liv, gøre sig sine egne erfaringer og tænke sine egne tanke derom. Og det er den unge selv, der skal tage beslutninger om, hvordan han eller hun vil bidrage til det fælles, ligesom han eller hun også selv må forme sit syn på det gode fællesskab og samfund.

Disse funktioner er ikke adskilte – ofte skal den voksne balancere to – og indimellem alle tre roller i samme rum.

Tre i en

Kig derfor på skolens voksne og interessér jer for, om de mon mestrer alle tre roller. Det nytter fx ikke, at de kun er gode til det vejledende, mens spisesalen er et rent kaos – og omvendt mangler ånden helt, hvis de kun kan opdrage. Det er heller ikke hensigtsmæssigt, hvis de ansatte står for hver deres rolle – det er vigtigt, at alle tre roller kan udføres effektivt af alle lærerne – og meget gerne af alle ansatte i det hele taget. I undervisningen ønsker vi os også lærere, der ikke kun kan formidle et fagligt indhold, men som også kan sørge for struktur og ro i lokalet og samtidig kan løfte samtalen og bringe faget i relation med elevens tilværelse – give det liv og ånd.

Kompleksiteten af disse roller i samspil kan godt være svær at gennemskue for et ungt menneske, der måske mest af alt synes, at en ung lærer, der er både sjov og uformel, er forfriskende. Når I således snakker med skolens elever om de voksne, er det ikke nødvendigvis et kvalitetstegn, at de beskriver skolens voksne som fx virkelig fede og afslappede. Især ikke i starten af et skoleår. Hvis eleverne fortæller, at de voksne – eller nogle af dem – er lidt strenge, så er alt, som det skal være. Når de også fortæller, at der også er gode samtaler med nogle af skolens voksne, så har de mødt nogle dygtige efterskolevoksne, der både formår at stille krav, skabe struktur og møde de unge i ligeværdig samtale.

Jeg anbefaler afsnittet om “Morgensang og andre fælles mødesteder…” for mere om livsoplysningen, den folkelige oplysning og den demokratiske dannelse i praksis. I forhold til den demokratiske dannelse og folkelige oplysning i praksis, kan I læse afsnittet om “Elevindflydelse og voksenstyring” under pædagogiske balancer.

MS

Twitter
Share
We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Hvem er vi

Forslået tekst: Vores webstedsadresse er: https://www.xn--efterskoleforldre-3rb.dk.

Comments

Forslået tekst: Når besøgende skriver kommentarer på webstedet, indsamler vi de data, som vises i kommentarformularen, og også den besøgendes IP-adresse og browserens user agent string for at hjælpe med at opdage spam.

En anonymiseret streng som er oprettet ud fra din e-mailadresse (også kaldet et hash), kan leveres til Gravatar tjenesten for at se om du bruger denne. Gravatar tjenestens privatlivspolitik er tilgængelig her: https://automattic.com/privacy/. Efter godkendelse af din kommentar, vil dit profilbillede være synligt for offentligheden sammen med din kommentar.

Media

Forslået tekst: Hvis du uploader billeder til webstedet, så bør du undlade at uploade billeder med indlejrede lokalitetsdata (EXIF GPS) inkluderet. Besøgende på webstedet kan downloade og udtrække alle lokalitetsdata fra billeder på webstedet.

Cookies

Forslået tekst: Hvis du skriver en kommentar på vores websted, kan du vælge at gemme dit navn, e-mailadresse og websted i cookies. Disse er til din bekvemmeligehed, så du ikke skal udfylde dine oplysninger igen, når du skriver endnu en kommentar. Disse cookies vil holde i et år.

Hvis du besøger vores loginside, opretter vi en midlertidig cookie for at afgøre om din browser accepterer cookies. Denne cookie indeholder ingen personlige data og slettes, når du lukker din browser.

Når du logger ind, vil vi opsætte en række cookies og gemme din logininformation og dine valg af skærmvisning. Login cookies holder i to dage, og skærmvalg cookies holder i et år. Hvis du vælger "Husk mig", vil dit login holde i to uger. Hvis du logger ud af din konto, vil login cookierne forsvinde.

Hvis du redigerer eller udgiver en artikel, vil en yderligere cookie blive gemt i din browser. Denne cookie indeholder ikke nogle personlige data og opgiver simpelthen indlægsID på den artikel, du lige har redigeret. Den udløber efter 1 dag.

Indlejret indhold fra andre websteder

Forslået tekst: Artikler på dette websted kan indeholde indlejret indhold (f.eks. videoer, billeder, artikler osv.). Indlejret indhold fra andre websteder opfører sig på nøjagtig samme måde, som hvis den besøgende har besøgt det andet websted.

Disse websteder indsamler måske data om dig, bruger cookies, indlejrer ekstra tredjeparts sporing, og overvåger din interaktion med dette indlejrede indhold, heriblandt at spore din interaktion med indlejret indhold, hvis du har en konto og en logget ind på det websted.

Hvem vi deler dine data med

Forslået tekst: Hvis du anmoder om en nulstilling af adgangskoden, medtages din IP-adresse i e-mailen med nustillingen.

Hvor længe vi gemmer dine data

Forslået tekst: Hvis du skriver en kommentar, så bliver kommentarer og dens metadata bevaret på ubestemt tid. Dette er så vi kan genkende og godkende enhver opfølgende kommentar automatisk i stedet for at have dem i en moderationskø.

For brugere som opretter sig på vores websted (om nogen), gemmer vi også den personlige information de giver til deres brugerprofil. Alle brugere kan se, redigere, eller slette deres personlige information til enhver tid (med den undtagelse at de ikke kan ændre deres brugernavn). Webstedets administratorer kan også se og redigere den information.

Hvilke rettigheder har du over dine data

Forslået tekst: Hvis du har en konto på dette websted, eller har skrevet kommentarer, kan du bede om en eksporteret fil med de personlige data vi har liggende om dig, heriblandt alt data, du har givet os. Du kan også bede om, at vi sletter alle personlige data, vi har om dig. Dette indbefatter ikke nogen form for data, som vi er forpligtede til at gemme af administrative, lovmæssige eller sikkerhedsmæssige grunde.

Hvor vi sender dine data

Forslået tekst: Besøgendes kommentarer kan muligvis blive kontrolleret af en automatisk spam-genkendelse tjeneste.

Save settings
Cookies settings