Det helt særlige ved efterskolen er kombinationen af undervisning og samvær. Man kunne endda skrive integrationen af undervisning og samvær. Det ligger dybt og meningsfuldt i efterskolens rødder, at de samme voksne både underviser og har tilsynet med eleverne i samværsdelen. Efterskolen rummer også såkaldt “pædagogisk tilrettelagt samvær”, og dette er en helt uundværlig del af dagligdagen. Det er alle de steder, hvor efterskolens voksne har orkestreret en sammenhæng med de unge og også deltager i den selv.
“Dette kan der gøres brug af i en lang række sammenhænge, og hvis efterskolen formår at gøre det, er det med til at levere en særlig kvalitet i det pædagogiske arbejde.”
Det er altså den samme lærer, eleven mødte i dagens engelskundervisning, som hun spiser aftensmad med om aftenen, og som kommer og siger godnat ved sengetid. Dette giver grobund for nogle anderledes relationer mellem unge og voksne, fordi vi møder hinanden i en hel masse forskellige situationer – og ikke kun i undervisningen. Dette kan der gøres brug af i en lang række sammenhænge, og hvis efterskolen formår at gøre det, er det med til at levere en særlig kvalitet i det pædagogiske arbejde.
Det pædagogiske helhedsarbejde
I kan spørge til, hvordan skolen arbejder med relationerne mellem voksne og unge. I kan se på hjemmesiden eller spørge, om der er en stab af faste medarbejdere, der har hovedparten af undervisningen og samværet med eleverne – eller om der er et væld af timelærere og vikarer. Spørg, hvor mange voksne den unge møder på en dag, og hvilke voksne der vil være centrale for den enkelte unge – og om disse voksne også er voksne, den unge møder i forskellige sammenhænge. Altså spørgsmål til den pædagogiske kontinuitet.
Det kan helt klart være et dilemma på en efterskole omkring fx linjefag. Skal man hyre en timelærer, der er meget fagligt kompetent, men som kun møder eleven på linjen – eller skal man måske acceptere et fagligt niveau, der er lidt lavere, men til gengæld have en fastansat lærer på fuld tid, der også møder eleven i det øvrige efterskoleliv?
Det optimale er naturligvis, når man kan få en meget fagligt kompetent og fast lærer. Når dette ikke er muligt, hælder jeg absolut til efterskolelærermodellen, hvor det væsentligste er, at man er med hele vejen rundt, fordi jeg synes, det pædagogiske helhedsarbejde med eleverne er af største væsentlighed – men man kan naturligvis godt lave god efterskole med udvalgte timelærere. Det væsentlige er, at I som familie har fundet ud af, hvad I synes og vil prioritere, samt at I interesserer jer for skolens prioritering, og hvad det betyder for efterskoleopholdet – frem for at den unge fx lader sig lokke af en kendt sports- eller musikprofil på underviserlisten.
MS