Groft set kan man opdele efterskolerne i profilskoler og almene skoler. Opdelingen relaterer sig til det faglige udbud.
Profilskolerne har et særligt fokus, der kan være sport, musik, kunst international eller andet. De almene skoler har et bredt udbud af fag eller flere forskelligartede linjer. Det må betragtes som et spektrum, hvor skolerne kan være mere eller mindre profilerede i deres faglige udbud. Eller mere eller mindre almene i deres udbud.
“Vores opfordring er derfor, at I ikke tilskriver fagenes type alt for stor betydning, men at I i stedet kigger på, hvad det konkrete tilbud går ud på, og hvordan det ser ud i skemaet.”
Linjefag, profilfag, valgfag…
Der kan herske forvirring om, hvornår noget er et fag, og hvornår noget er en linje. Dette ikke mindst, fordi det er svært at skelne disse kommunikationsmæssigt – fx på en portal som efterskole.dk. Hvis en skole har valgfaget musik, vil skolen ofte vælge at blive fundet også af folk, der søger på “musiklinje” – for hvad er forskellen? I praksis kan tre forskellige valgfag i musik på en skole være af et større timemæssigt omfang end en musiklinje på en anden.
Vores opfordring er derfor, at I ikke tilskriver fagenes type alt for stor betydning, men at I i stedet kigger på, hvad det konkrete tilbud går ud på, og hvordan det ser ud i skemaet. Det er også væsentligt, om linjen eller fagvalget er fast, eller om der er mulighed for at vælge nye fag eller linjer undervejs.
Fordele og ulemper ved profilfag
At vælge sin interesse som fag på efterskolen har både fordele og ulemper.
“Det kan være fantastisk at mødes med ligesindede, der har samme interesse, og få lov at nørde med tingene.”
“Til gengæld går man glip af det mangfoldige og lærerige fællesskab, der opstår, når man kommer med forskellige interesser.”
Det kan være fantastisk at mødes med ligesindede, der har samme interesse, og få lov at nørde med tingene. Det kan give et godt afsæt for et videre liv – måske endda professionelt – med interessen. Eleverne kan inspireres og løftes af hinandens passion og færdigheder. Man kan også afklare interessens omfang og dybde – fx kan man blive klog på, om fodbold stadig er sjovt, når man træner fem gange om ugen, eller om man er glad nok for musik til at have det som levevej.
Til gengæld går man glip af det mangfoldige og lærerige fællesskab, der opstår, når man kommer med forskellige interesser. På en almen skole har man mulighed for at finde ud af, hvad man interesserer sig for, hvis man ikke allerede ved det – det kan man ved at møde flere forskellige interessefag og afprøve dem. Man kan også udfordre sin hovedinteresse og prøve noget andet, inden man måske fortsætter sin fodbold- eller musikkarriere. Måske får man øjnene op for noget helt nyt og andre kvaliteter, end dem man så før?
“Hvis interessefaget er meget specifikt, kan man blive nødt til at vælge en efterskole, der på mange andre parmetre ikke passer til ens værdier og forventninger.”
Konkurrence om opmærksomhed og færdigheder
Endelig skal man overveje, at man på en profilskole pludselig er sammen med andre unge, der er intenst interesseret i det samme som en selv. Her mødes en række individer, der måske er vant til at være de bedste hjemme i klubben, på musikholdet, i skoleklassen – og det kan for nogle være svært at finde sig til rette i. Der kan også blive konkurrence om opmærksomheden og færdighedsniveauerne. (Se også Elite eller bredde). Hvis man vælger en almen skole, har man måske bedre mulighed for at stråle med sine færdigheder på specifikke områder.
Udvalget begræses
Et sidste problem med profiltanken er, at udvalget af efterskoler kan blive meget lille. Hvis interessefaget er meget specifikt, kan man blive nødt til at vælge en efterskole, der på mange andre parmetre ikke passer til ens værdier og forventninger. Og et efterskoleophold er trods alt meget andet end bare et profilfag. Her er det altså oplagt at tænke væk fra profilfaget – eller i hvert fald sætte sig for at besøge et par helt andre skoler også.
Overvej derfor, hvad der passer bedst til jeres søn eller datter. Også hvis han eller hun har en veldefineret interesse, der findes som efterskoleprofil. Der findes virkelig mange gode, almene efterskoler også – hvor man bruger ressourcerne på at skabe et godt pædagogisk miljø, der er dannende og udviklende for den unge. Hvis I besøger en profilskole, kan I fx prøve at få øje på, hvad profilen “koster” – altså hvad man ikke får.
MS